tiistai 9. toukokuuta 2017

Kuinka onnistuin lopettamaan polttamisen.

Heippa mussukat! Kuinka teillä menee? =)

Mä olen itekseni kotosalla nyt muutaman päivän, ukko on ulkomailla työreissulla. Tässä on siis juuri hyvin aikaa tehdä kaikenlaisia kotihommia ja semmoisia asioita, joiden tekeminen on ehkä venynyt. :p Ja tietysti blogiakin tulin heti kirjoittelemaan. =)

Ajattelin, että tulen kertomaan teille kuinka sain lopetettua röökin polttamisen. :p Kuukauden päästä tulee nimittäin 2 vuotta täyteen ilman röökiä, jipiii! =D Ja aikoinaan mä ajattelin, että mä en vaan pysty lopettamaan, ei musta ole siihen. Mutta kas kummaa, melkein kuin vahingossa pääsin siitä eroon ja tulin kertomaan teillekin siitä. Jos siitä olisi apua jollekin toisellekin. =)
Aloitin tupakoinnin varmaan joskus silloin 18 vuotiaana, about. Olin alaikäisenäkin jo jonkin verran savutellut, mutta sitten kun sai itse ostettua röökit kaupasta niin siitähän se sitten lähti.. Ja irti röökistä pääsin 32 vuotiaana, eli noin 14 vuotta sitä tuli polteltua. Aika kauan, ei tarvitse miettiä minne rahat on menny.. :p Sinä aikana mun paras yritys olla ilman tupakkaa oli kai muutama viikko, se oli kauppiksen aikoihin kun oli joku valtakunnallinen kisa että jos on polttamatta niin voi voittaa paljon rahaa. En voittanu, ylläri pylläri. =D

No mutta mitä mä sitten tein kesäkuussa 2015, että savuttelut jäi siihen..? No, mä heräsin yksi tiistaiaamu, ja mietin siinä kun nousin ylös, että mitäpä jos en menekään ihan heti röökille. Yleensähän se oli ihan ensimmäisten juttujen joukossa, että meni sinne pihalle. =) Ajattelin, että juon kahvit ensin ainakin ja mietin sitten uudestaan. No sitten, kun kahvit oli juotu, mietin että jos en nyt ihan heti mene siltikään, ehkä odotan vielä vähän. Ja niin... siitä se lähti. Mietin aina että jos menen vähän myöhemmin sinne tupakalle, mutta en ihan heti kun tulee mieleen. Ajattelin siinä päivälläkin, että kyllä mä sitten jossain vaiheessa iltapäivää tai iltaa menen röökille, mutta en kuitenkaan ihan vielä. Sitten se menikin siihen, että aina kun ajattelin että nyt voisi mennä röökille, niin mietin että olen nyt näin pitkälle odottanut niin en oikein haluaisi sitäkään hukkaan heittää. Ja kas kummaa, päivän päätteeksi en ollut käynyt kertaakaan savuilla. =)
No sitten sama juttu jatkui seuraavana päivänä. Ajattelin vaan samalla tapaa, ajattelin että kun eilen en polttanut yhtään niin katsotaan kuinka pitkälle voin sitä jatkaa. Ja siinä vaiheessa varmaan se röökille meno olisi tarkoittanut itsellä sitäkin, että "annan periksi" tai jotain, enkä halunnut pilata hyvää alkua. =) Ja siis... siinä se! Siinä se on miten pääsin röökistä irti. =) Ajattelin vaan, että menen myöhemmin ja odotan vielä vähän, mutta en sitten mennyt. :p

Mutta piti keksiä kyllä keinoja millä pysyn irti siitä. Polttelustahan sanotaan paljon, että se on tapa. No todellakin, se oli jännä huomata kuinka paljon sitä halusi mennä vaan sinne parvekkeelle, tai miten oli orpo olo kun odottelit vaikka jotain kyytiä pihalla ja käsille ei ollut mitään tekemistä, siinä vaan seisoa nökötit. =D Niin mä ihan oikeasti välillä kävin partsilla vaan istumassa. Mutta sitten mulla oli myös semmoinen sähkörööki missä ei ollut nikotiinia, sitä vetelin ensimmäisen viikon tai pari. Tai kauemmin, en muista enää. =) Jossain vaiheessa jätin sen pois. Mulla oli myös Muumi-tikkareita aina mukana. =D Imeskelin niitä aina välillä, siinäkin oli niille käsille tekemistä kun pyöritteli sitä suussa tai piti kädessä. =) Sitten yksi hyvä keksintö on noi sovellukset mitä voi puhelimeen asentaa. Mä laitoin puhelimeen QuitNow! sovelluksen ja siihen omat tiedot. Se laskee mm. sen kuinka paljon rahaa ja aikaa olet säästänyt ja mun mielestä se on ihan motivoivaa kun huomaa kuinka paljon rahaa säästää. =) Se aikakin mitä säästi kun ei istunut tupakilla, hämmästytti välillä. Niin ja se näyttää kuinka terveys paranee, siitäkin tuli vähän semmoinen oma "missio", koittaa saada ne kaikki käyrät kuntoon. :p Mulla oli vanhat tupakatkin jemmassa kaapissa vielä melko pitkän aikaa, jotenkin niitä ei vaan raaskinut tai pystynyt heti heittämään pois, mutta kun tarpeeksi oli mennyt aikaa niin annoin ne sitten kaverille. En myöskään yrittänyt mitenkään pysytellä kaukana tupakoitsijoista tai siitä savusta, jossain vaiheessa se sitten vaan alkoi tuntumaan hyvin äklölle ja sai pään kipeäksi, niin sitten oli helpompi olla menemättä pihalle. =)

By the way... vieroitusoireet osaa olla sitten syvältä. Mulla pahimmat taisi olla öisin ensimmäisen viikon aikana. Muutamat yöt meni aivan kun olisin riivattu. :p Pyörin vaan sängyssä hiestä märkänä, todella levotonta ja inhottavaa. Lisäksi meni pitkän aikaa siten, että aina välillä näin unta, että ratkesin taas polttamaan, ja se morkkis oli ihan hirvee siihen asti kunnes tajusi, että on nähnyt vaan unta. :p Noita unia näkyi silloin tällöin ainakin puoli vuotta, ellei vuosi. =)

Ja tuntuu, että kaikki se kävi ihan vahingossa. Koska silloin maanantaina yöllä ennen nukkumista mä en miettinyt ollenkaan, että seuraavasta päivästä alkaen olen polttamatta. Jos olisin semmoisia miettinyt niin varmasti olisin savutellut entistä enemmän ja fiilistellyt viimeistä röökiä ihan eri tavalla. :p Mutta en siis ollut suunnitellut edes lopettavani..
Mutta olen tottakai superiloinen, että pääsin irti röökistä..! =) Se helpottaa niin montaa eri asiaa. Matkailu on helpompaa kun ei tarvitse miettiä aina, että missä välissä pääsisi tupakille. Rahaa säästyy ihan hirveät määrät. Henki ei haise niin pahalle (savuttomana huomaa toisista ihmisistä sen hajun nyt niiiiin paljon paremmin, vaatteista tai hengityksestä tms.). Eikä se tuoksu hyvälle. :p Kävellessä ei hengästy yhtä helposti. Ei tarvitse huolehtia, että aina on tarpeeksi röökiä jemmassa, ja kaikkea tuommoista. =) Toki välillä tulee niitä hetkiä kun miettii, että "oi että kun nyt tekisi mieli vetää yksi rööki" ja tulee semmoinen "mä haluun" -fiilis. :p Mutta onneksi se menee melko pian ohikin. Ja se ajatus on helppo unohtaa, kun tietää kuinka huono olo fyysisesti ja henkisesti siitä tulisi. =)

Tämä oli vaan tämmöinen tarina, aika pitkäkin, mahtavaa jos jaksoit lukea. =) Kirjoitin ihan vaan siksi, että jos joku haluaa lopettaa tupakoinnin ja tästä olisi mitään hyötyä tai apua siinä onnistumisessa. =) Tsemppiä yritykseen! Ja kivaa loppuviikkoa kaikille! Nähdään taas. =) 💝💝💝

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti